«

»

ספט
30
2013

אנימה-קואופ: הנושא הראשון – סיכום השנה

אז אחרי הפדיחות של הפסיכומטרי, הגיע הזמן לכתוב סוף סוף את הפוסט הזה, בשנייה האחרונה לפני שכבר יהיה מאוחר מידי. הגיע הזמן שאתייחס אל הנושא הראשון של "קואופרטיב בלוגי האנימה בישראל", הלא הוא "סיכום השנה (2013) בתחום האנימה המנגה וכל השאר, והציפיות שלכם לשנה הבאה".

למרות שאם תלחצו על הקישור למטה אל הבלוג של אנימה-קואופ, תבינו על מה כל המהומה, אבל אני אסביר בכל זאת. מדובר ביוזמה מבורכת של בלוגרים (או יכול להיות בעיקר בלוגר) אשר מטרתה בעיקר לעודד את הכתיבה בבלוגים על נושא אנימה ומנגה, אשר נמצאת בדעיכה בשנים האחרונות.

בקשר לנושא, אומנם לדעתי קצת מוקדם מידי כדי לדבר על השנה שהייתה, בעיקר כשעונת החורף של 2013 נראית מעניינת מאי פעם. אבל בכל זאת אנסה לסכם את השנה עבורי בתחום, ואנסה לדבר גם על הדברים שאני מצפה שסוף סוף יגיעו בשנה הקרובה.

הסדרות שעשו לי את השנה (החל מתחילת תשע"ג)

Psycho Pass – יש שיגידו שהסדרה נוראית, אבל אני ממש לא משתייך אל אלו. מדובר בסדרה איכותית בעלת הפקה מרשימה, למרות שלא הכל מוסבר עד הסוף. אני עדיין חושב שהסדרה תרמה רבות בכך שהכניסה צופים נוספים לז'אנר הסייברפאנק ואני לא יכול להיות יותר מאושר מזה. בעיקר לאחר שידוריה של Guilty Crown שהוכיחה שכל רעיון טוב יכול להפוך לאשפה בפחות מ-12 פרקים. בכל אופן, עונה שנייה וסרט מתוכננים לשנה\שנים הבאות – שתהיה לכולנו המתנה נעימה.

Btooom – מלבד השם המוזר שלה, ממש לא יכולתי לצפות למשהו כזה מבאטל רויאל. ועדיין, בתור סדרה מז'אנר שאני כל כך לא מתחבר אליו, היא הצליחה להפוך לאחת הסדרות שהכי אהבתי השנה. לא חסר מה לומר עלייה, היא הייתה ביקורתית מההתחלה ועד סופה, וממש בשונה מסדרות רבות מהז'אנר, כל הדמויות בה היו אנשים רגילים לחלוטין – לאף אחד לא היה כוחות מיוחדים. אומנם הסיטואציה גרמה ללא מעט מהם לאבד מהאנושיות שלהן, אבל אתם יודעים, הם סך הכל בני אדם. אה, והכי חשוב, הם חסכו מאיתנו את רוב המראות הקשים. כרגע המנגה מתקדמת בצעדי צב, נראה שעוד יקח זמן עד שתגיע עונה שנייה.. כניראה שיהיה לה אותו גורל כמו לסדרה Kamisama Dolls.

From the New World – ואו, אחת מסדרות ההתבגרות המרשימות שפגשתי בהן. הסדרה שברה כל מוסכמה אפשרית שקשורה לאיך עושים אנימה. בין אם זה איך שויתרו על השיר פתיחה עבור עוד כמה דקות לפרק או המעבר בין הז'אנרים בשלושת החלקים השונים שלה והצגת שבירת מגדרים בפריים-טיים. וכמובן, הצורה בה הדמויות בסופו של דבר מתבגרות ולמה שהן הופכות. הלוואי ויחליטו להנפיש עוד נובלות של קישי יוסוקה (זה שכתב את הנובלה שעליה הסדרה מבוססת…)

Chihayafuru 2 – איזה כיף, כל כך חיכיתי לסדרה הזו ועד שאני שמתי לב, היא שוב נגמרה. עכשיו נותר לי לחכות לעונה הבאה, שבאמת אני לא יודע מתי היא תגיע. הדבר היחידי שהיה לי חבל שהיא התרכזה יותר מידי בתחרות עצמה ולא בדמויות. אבל כל כך לא משנה לי, היא הייתה כל כך כיפית ומרגשת שלא אכפת לי לצפות בה שוב ושוב.

ממה התאכזבתי?

Robotics;Note – דבר אחד אני יכול להגיד, לאחר שצפיתי בSteins;Gate ציפיתי ליותר. עבור סדרת משחקים שמקשקשת על קונספירציות וחדשנות טכנולוגית, העלילה לא הצליחה להתרומם יותר מידי. הסדרה הרגישה תקועה במקום, ולא בצורה שS;G הייתה בפרקים הראשונים שלה. הדמויות אומנם מעניינות, אבל כמעט שאין התרחשות. בסדר, בפרקים האחרונים הייתה התרחשות, אבל הם היו משעממים להחריד.

Jormungand: Perfect Order – ואו, אני לא יודע איך לאכול את הסדרה הזו. העונה הראשונה הייתה נפלאה, אם מישהו רצה שאמליץ לו על סדרה, הדבר הראשון שהיה קופץ לי לראש היה Jormungand. אבל אז הגיעה העונה השנייה, היא הייתה סבבה עד לפרק האחרון, ומאז… תזכירו לי שוב על מה אנחנו מדברים? עשו טובה, אם ראיתם את העונה הראשונה, עדיף שתתנהגו כאילו לא קיימת עונה שנייה, חבל לערב הגיון בריא עם חרא פציפיסטי.

Sword Art Online – בתור חובב משחקי MMO מצאתי את הסדרה הזו מעניינת… לפחות עד הסוף של החלק הראשון שלה שהיה אפי בצורה לא נורמאלית. אה, סליחה, לא אני מדבר על הדקה האחרונה של הפרק, לא לבזבוז זמן שנקרא "הפרק האחרון של החלק הראשון". דרך אגב, משם הסדרה עלתה על הנתיב המהיר לשום מקום.

Red Data Girl – בפעם הבאה שאני אראה P.A Works, אני באמת אחשוב פעמיים לפני שאנסה לצפות בה. לאחר ההצלחה שלהם עם True Tears ו-Hanasaku Iroha, היה לי מאוד קשה לאמין שהסדרה הזו לא הולכת להיות הדבר הגדול הבא. אז טעיתי. יותר מידי תופעות וטקסי פולחן דתיים משלל דתות שלא מקבלים שום הסבר. דמויות מעצבנות וסוף חסר פואנטה. אם אתם רוצים כל כך לראות איך עושים סדרת פנטזיה טובה העוסקת בתופעות אל טבעיות ופולחנים דתיים, אני הייתי ממליץ על Ghost Hunt, למרות שהיא מעט ישנה.

Suisei no Gargantia – לעזאזל עם שמות גדולים. נתנו ל-Urobuchi Gen שעשה את Psycho-pass לכתוב את העלילה לשני הפרקים הראשונים והאחרונים, ביניהם הכניסו הרבה חרטא ודמויות עם חיוך מפחיד. לא יודע יותר מידי מה להגיד, אבל ציפיתי ליותר. הרבה יותר.

Valvrave the Liberator – שילוב בין קוד גיאס, פאוור רנג'רס, נצים בחלל וגאנדם סייד. כשראיתי "פרוייקט חדש של Sunrise" חשבתי שאולי נראה משהו חדש. מה יצא בסופו של דבר? סדרת "מכא" מחוסרת עיצובים מקורים (רוב המכונות היו אותה מכונה עם צבע שונה…), הסיפור בהתחלה נשמע כמו הבולשיט שמוכרים לנו בהתחלה של גאנדם סייד עם מלחמה בין מושבות חלל לבני כדור הארץ שאיכשהו גוררת מושבת חלל ניטרלית למלחמה. ואיכשהו כוחות גיאס נכנסים לסיפור. לא יודע למה, אבל העונה הראשונה לא מוסברת לחלוטין… בסדר, גם העונה הראשונה של גאנדם 00 לא הייתה מוסברת במיוחד, אבל לפחות היא הייתה מעניינת. דבר אחד טוב יצא ממנה, אפל הצליחו למצוא השראה לאיפון 5c שלהם.

Evangelion 3.0 – או בשמו You can (not) Redo, לצערי, אני עכשיו מבין מה אני לא יכול לעשות שוב. כל הסרט אנחנו רואים את שינג'י בוכה על מה שהוא לא יודע שעשה בנוסף לקללה לא מוסברת שרובצת על טייסי ה-EVA. ללא ספק, שינג'י אידיוט, אבא שלו עוד יותר, והדבר היחידי שנשאר שפוי זה הפרופסור החביב שסוף סוף החליט לפתוח את הפה. כל מה שנשאר לקוות שהסרט הרביעי יהיה שווה משהו…

Oreimo S2 – כל כך אהבתי את הסדרה הזו, לראות עד כמה התחביב הזה נראה רע מהצד. ואיפה שהוא קיוויתי שיש עוד סיכוי לקיוסקה להיות נער תיכון נורמלי שנגרר על ידי אחותו הקטנה לכל מיני שטויות. אז… הכל היה טוב ויפה, עד שהגיע ה-OVA האיומה. אני לא יודע עד כמה אני רוצה לפרט על זה. אבל יכול להיות מאוד שהייתי מעדיף שלא היו בכלל מפרסמים את הפרקים האחרונים…  אני מרגיש כל כך רע עבור רורי… אגב, אני עדיין חושב שהמעבר מסטודיו AIC Build אל A-1 ממש הוריד את הרמה של ההפקה.

הסדרות שאני צופה בהן כרגע \ הרגע סיימתי

Attack on Titan – בחיים שלי לא ראיתי הייפ כל כך גדול לסדרה, עד למצב שמוכרים גרביונים ואפילו בושם בריח של דמויות מהסדרה. הפקה עצומה למנגה עם שם רציני. האמת שלא שמעתי על המנגה עד שלא פגשתי בסדרה עצמה, אבל מסתבר שהמנגה זכתה בפרס הקודאנשה (Kodansha Manga Award) לשנת 2011, שלא נדבר על כך שהמנגה מתפרסמת בארצות הברית כבר מ-2012.  הסדרה עצמה אפית בצורה לא נורמאלית. למרות שהפרקים לפעמים סתם נמרחים, אבל זה כל כך מעניין שהדבר היחידי שמבאס כל פרק שצריך לחכות עוד שבוע עד הפרק הבא. אם הסדרה נגמרה בפרק ששודר ביום שני, אני מקווה שתיהיה עוד עונה. אני בכל מקרה כבר חסר סבלנות.

Genshiken Nidaime – אני כל כך צריך כבר לקרוא את המנגה.. בכללי אפשר לתאר את זה ככה: תקחו את כל חברי מועדון הגנשיקן, ותחליפו את כולם במעריצות יאוי. זה בערך ככה, רק צריך להוסיף Trap כדי להבין את הסבתוכה שמתרחשת שם. בשונה מהסדרות הישנות שלא ממש טרחו להיות מספיק עדכניות, נאידימה הספיקה להזכיר המון סדרות שיצאו בשנה האחרונה, כשבפרק האחרון היה אפילו ריפרנס ל-Attack on Titan שהזכרתי קודם. לדעתי זו היתה העונה הטובה ביותר שהיתה לגנשיקן, היא לא הציגה את כל הרוודים של התחביב כמו העונות הקודמות, אך היא שמרה על עדכניות וההומור היה משובך. הדבר היחידי שחבל שלפי מה שהבנתי הם דילגו על המון. אני חושב שאתחיל לקרוא את המנגה.

Silver Spoon – לא אכפת לי מה אנשים אומרים, אני ממש אהבתי את סילבר ספוון. יכול להיות שזה בגלל ההקשר שאני בוגר של תיכון חקלאי, אבל למרות שיצא לי לבלות כמה שעות טובות ברפת, וניקיתי ביצי תרנגולות (כן… תנחשו ממה), אך זה ממש לא היה כל בוקר, ליתר דיוק, זה היה במשך שבוע בידיוק פעם בשנה. בכל אופן, הסדרה ממש לא מרגישה כמו FMA, והדבר היחידי שעלול לגרום לחשוב שאולי יש קשר זו המנגקה (גם היא בוגרת תיכון חקלאי) שכתבה את שתיהן והעובדה שהעיצוב דמויות מאוד דומה. יחי 5 יחידות בגרות בחקלאות!

Space Brothers – אני צופה בזה כבר יותר משנה וחצי העוקבת אחר שני אחים אסטרונאוטים. הסדרה מרגשת ומצחיקה, והכי חשוב, מיועדת לכל המשפחה. הדבר היחידי שחבל בסדרה הזו שחצי מהזמן של הפרק הולך לקדימון וסרטוני Hibito שמרגישים קצת גזעניים שמשדרים בסוף כל פרק. אבל למרות כל החסרונות שלה, היא עדיין לדעתי יצירת מופת.

Yamato 2199 – מדובר בעיבוד לסדרה המקורית Battle Ship Yamato של מאטסומוטו לייג'י. מדובר בסדרה העוקבת אחר ספינת חלל אשר נבנתה על בסיס המשחתת היפנית ממלחמת העולם השנייה היאמאטו. במסעה להצלת העולם מגזע חייזרים אשר מזהמים את כדור הארץ בעזרת גשם מטאוריטים. למרות שצפיתי בכל חמשת הסרטים המקוריים שהיו אפים בצורה מגוחכת במחשבה שמדובר בחלק גדול מהיסטוריית המכא. מאוחר יותר עשיתי טעות נוספת בצפייה בהמשכון שיצא שנה שעברה, שהיה גרוע – אך סביר. וכמובן בסרט הלייב-אקשן שאלמלא שיר הסיום שלו, כניראה הייתי מעדיף לשכוח מקיומו. למרות כל זאת, העיבוד המחודש, Yamato 2199 מצליחה לעשות את כל מה שקודמייה לא הצליחו. היא אפית, אך במידה. היא מעניינת, היא מתייחסת לשינויים הטכנולוגיים שעברה האנושות מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת. והכי חשוב, היא מרגישה מחדשת.

למה אני מחכה?

Wind Rises – מיאזאקי כבר אמר פעם אחת שהוא מפסיק לעשות סרטים. זה לא הפריע לו לביים סרט חדש, לא לפני שהוא הספיק להודיע על פרישתו בשנית. קשה לי לאמין שמיאזאקי יפסיק לעשות סרטים, אם מישהו אוהב לעשות משהו, וזה חלק נכבד מהחיים שלו, קשה לי לאמין שהוא יעזוב הכל וילך לעשות דברים שזקנים עושים… כמו פטאנק או ברידג'. בכל אופן, נראה שמדובר בסרט רציני יותר משאר הסרטים שלו – כשבמרכזו פיתוחו של מטוס הזירו (Zero) המפורסם ששימש את היפנים במלחמת העולם השנייה (ומוכר בעיקר בגלל התקפות הקאמיקאזה שבוצעו בעזרתו).

Captain Harlock – אז לאחר שהמפיק אראמאקי הצליח ליצור את הסרט הגרוע ביותר שעשו למותג Starship Troopers האמריקאי, הגיע תורו של המותג Captain Harlock לקבל דקירה בבטן. מדובר במותג עתיק של מאטסומוטו לייג'י שיצר גם את Battle Ship Yamato עליה דיברתי קודם אי שם בשנות השבעים העליזות. לא יודע איך אחרי ניסיון רע עם סרטים של הבמאי יש לי עוד כוח לנסות את זה, אבל הטריילר פשוט מדהים… חוץ מזה, אחרי כל כך הרבה פרקים של Yamato 2199, כניראה נדפק לי המוח.

Ghost in the Shell: Arise – הפרק הראשון כבר יצא. מדובר בעיבוד מחודש למותג Ghost in the Shell המתרחש לפני ההקמה של מדור 9. מלבד גרסה צעירה של הדמויות מהסרטים והסדרות, כמיטב המסורת יש גם לא מעט אקשן. אני לא יודע יותר מידי מה להגיד, אבל בתור חובב של המותג, אני לא יכול לחכות לפרק הבא.

עדיין אין תגובות

5 הפניות

  1. Parmesanאמר:

    שמחה לראות שגם אתה כתבת פוסט לקואופ :)

    מי יתן ונשמע הכרזה על עונה שלישית לצ'יהאיהפורו במהרה בימנו.

    1. Parmesanאמר:

      אגב, מה לגבי פוסטים לנושא השני והשלישי של הקואופרטיב? :)

      1. SybeRאמר:

        ניסיתי לכתוב על ז'אנר ה-real robots… אבל לא משנה כמה ניסיתי לנסח את התיאור לז'אנר זה היה נשמע כמו תקציר לסרט Pacific Rim וירדתי מהרעיון… על הנושא השלישי אני לא יודע יותר מידי מה לכתוב כרגע.

        אכזבתי את עצמי… :(

  1. קואופרטיב האנימה - קואופרטיב בלוגי האנימה בישראל – נושא ראשוןאמר:

    […] AnimeWatcher »  אנימה-קואופ: הנושא הראשון – סיכום השנה  […]

  2. קואופרטיב האנימה - נושא שני – חודש אוקטובראמר:

    […] AnimeWatcher » אנימה-קואופ: הנושא הראשון – סיכום השנה […]

אפשרות התגובה בוטלה.