«

אפר
13
2016

למה לא התלהבתי מהכוח מתעורר?

פוסט זה נכתב במקור כמספר שעות לאחר שיצאתי מהפרק השביעי של מלחמת הכוכבים, או הכוח מתעורר. החלטתי שלא יהיה נכון לפרסם את דעתי על הסרט בחודש הראשון לצאת הסרט בגלל ענייני הספויילרים, אז אתנצל מראש על הפרסום היחסית מאוחר. כמו כן, אתנצל מראש על כך ששברתי את ההבטחה שלי לא לפרסם ביקורות על דברים שאינם יפנים בבלוג. לדעתי, מותר לסטות מהכוונות המקוריות פעם בארבע שנים לא?

swfa-main

פוסט זה מכיל ספויילרים מהסרט מלחמת הכוכבים 7: הכוח מתעורר וכמו כן יתייחס לאירועים המתרחשים ביקום המורחב של מלחמת הכוכבים, אשר מופיע בקומיקסים השונים.

הדבר הראשון שדיסני עשו לאחר שקנו את לוקאס ארט היה להעביר את הקומיקסים של סטאר וורז מ-Dark Horse ל-Marvel. צעד הגיוני ביותר בהנחה שמרוול שייכים לדיסני. הצעד השני היה לבטל את כל הסדרות שמתקיימות מחוץ ליקום המרכזי של סטאר וורז. ועכשיו, מסתבר שדיסני החליטו לקחת את זה צעד אחד קדימה ולזרוק את כל היקום המורחב לפח.

מה זה אומר לזרוק את כל היקום המורחב לפח? בואו נגיד שמדובר ב-40 שנות עשייה של לוקאס ואין ספור סופרים ואומנים אשר עבדו על מאות כותרים, בין אם זה משחקי מחשב, קומיקסים ותוכניות טלוויזיה אשר עסקו באין קץ סיפורים אודות מסדר ה-Jedi וגילגוליה של הרפובליקה. בין אם זה מלחמות הג'דיי בסית', בעבר הרחוק כשהג'דיי רק התחילו להשתמש בחרבות אור, או בעתיד כשצאצא של לוק סקייווקר נוטש את המסדר ומנסה לשרוד בכוחות עצמו כפיראט אשר נערץ על ידי שרידי הג'דיי ושלטון הסית' אשר רואים בו כהמשך לשושלת של הסקייווקרים.

כעת, ניתן להגיד בודאות, שלדיסני אין שום עניין ביקום המורחב. וגם לא יהיה להם. אחרת, אין שום דרך להסביר את ההתפצלות הזו בין האירועים של הכוח מתעורר, לבין הסיפור המוכר לחובבי הסטאר וורז הכבדים.

אז מה כל כך נורא בפיצול הזה? אני חייב להגיד שהמון. ראשית, לפי היקום המורחב, להאן ולייה אמורים להיות שלושה ילדים, מהם שני תאומים אשר אומנו על ידי לוק להיות ג'דיי. אחד התאומים, ג'ייקן, יהפוך לסית' ויהרוג את אשתו של לוק. בכוח מתעורר, בנו של האן נקרא בן. בידיוק כמו לבנו של לוק. ולא נראה כלל שיש לו אחות תאומה, או אח קטן בשם אניקין. והדיבור על כך שלוק הוא עדיין הג'דיי האחרון מרמז על כך ששוב המסדר הושמד – דבר שלפי היקום המורחב אמור לקרות רק כמאה שנה מאוחר יותר.

אבל, האם הרמיסה הגסה של ההיסטוריה היא מה שגורם לי, בתור מעריץ סטאר וורז להתאכזב? לא, האמת שממש לא. לא אשקר, הסרט הזה כתוב בצורה שנונה, צחקתי כמעט לכל אורכו והפרעתי לכל מי שמסביבי. מה לעשות? המון בדיחות על סרטים קודמים והרבה ציטוטים מעולים שכניראה עוד אזכור הרבה זמן. אבל ההנקודת אור היחידה הזו לא מפצה על חורים רבים בעלילה שקשה מאוד להסביר.

ראשית, פו, הטייס הטוב ביותר של המחתרת, לאחר שהוא מתרסק על ג'אקו הוא נעלם כאילו לא היה ופתאום צץ לו בבסיס. ואני שואל את עצמי, הוא לא יכל להראות סימן חיים או לפחות להתעניין ב-BB-8 שלו לפני שחזר לבסיס האם? חוץ מזה, למה לכל הרוחות צריך לחפש מפה שמכילה את מקום הימצאו של לוק סקייווקר? הבן אדם לא רוצה שימצאו אותו, אז הוא תוקע חצי מפה אצל איש זקן באמצע כוכב מאובק ואת החלק השני אצל הדרואיד האוהב עליו? זה אביר ג'דיי או מדריך בתנועת נוער? ואם הוא כל כך לא רוצה שימצאו אותו? אז למה להציק לו? ואם כבר מוזרויות רנדומאליות, למה לעזאזל לייה מחבקת בסוף את ריי? היא מעולם לא פגשה אותה…

או שריי מוצאת את הלייט סייבר של הסקייווקרים ומז מספרת לה שהחרב בחרה בה. תראו, אני לא רוצה להיות קטנוני, אבל אנחנו מדברים פה על סטאר וורז, לא הארי פוטר. החרב לא בוחרת אותך, אתה מוכיח את עצמך בתור אביר ג'דיי ובונה לעצמך את החרב בעזרת קריסטל שמצאת ב-Ilum (או במקרה של לוק כלשהו, בארון בגדים של המאסטר המת שלך), אבל החרב ממש לא בוחרת אותך. זה סך הכל נשק, אין לדבר הזה רגשות.

מבחינת דמויות, עצוב לי לומר, אבל הכוכב האמיתי של הסרט היה האן סולו. הוא לקח אליו את כל אורות הזרקורים עד שבשלב מסויים שכחתי שפין וריי הם הדמויות המרכזיות של הסיפור. את מקום הנבל המרכזי, תפס קיילו רן, דמות שלדעתי קצת מגוכחת עבור סית' לורד. שאני מדמיין אותו עומד לצד דארת' וודר, מול, טיראנוס או אפילו סידיוס, אני מרגיש שהוא פשוט מבייש את מה שזה אומר להיות סית'. גם עבור סית', אשר משתמשים ברגשות שלהם כמו כעס ושנאה על מנת להשתמש בכוח, הם עדיין פחות מלודרמטים מקיילו רן. הבחור עוצר קרני ליזר באוויר, אבל לא מסוגל להפסיק לבכות על מי אבא שלו ועל כך שהוא רוצה לסיים את מה שסבא שלו התחיל. שזה, אם רוצים להיות מדוייקים, להקים משפחה בחווה אי שם במקום שזורחות בו שתי שמשות.

מהדמויות המבוזבזות הייתי מכניס את קפטן פסמה, שקיבלה תלבושת של סטורם טרופר נוצצת מכסף מלא וקיבלה תפקיד של סצנה וחצי. וזה בערך ככה גם עם מז. אם אתם לא מתכננים לתת תפקיד מהותי לדמות מסויימת, למה בכלל להציג אותה? סתם בשביל שתיהיה ברקע?

אבל מעבר להכל, אני לא מבין איך הכוח עובד בסרט הזה. אין לי דרך להסביר איך ריי מצליחה להטיס את הפלקון ככה למרות שזו הפעם הראשונה שהיא מטיסה אותו או משהו בכלל. אני לא מבין איך היא מצליחה לגרום לסטורם טרופר (ג'יימס בונד) לשחרר אותה בעזרת טריק של ג'דיי למרות שהיא מעולם לא פגשה אף ג'דיי. אני לא מצליח להבין איך היא מצליחה להביס את קיילו רן בדו קרב חרבות אור, בעודו פצוע קשה. הוא עדיין סית' לורד, נכדו של מי שהיה אמור להביא איזון לכוח, והיא מעולם לא התאמנה בתור ג'דיי.

יש לי עוד הרבה בעיות עם מה שדיסני עושים עם המותג הזה. והתקווה החדשה כניראה תתחיל עם הפרק השמיני שאמור לצאת בעוד שנתיים, עם במאי אחר, ולפי השמועות, הרבה יותר אפלה.

עד אז, שהכוח יהיה עמנו, אנחנו עוד נצטרך את זה.